Otwarcie wiaduktu w Babicach !!

Treść
Wczoraj uroczyście w całości już, wraz z wiaduktem został włączony do ruchu węzeł "Niwa" w Oświęcimiu. Tym samym zakończyła się trwająca kilkanaście lat udręka mieszkańców Babic i Chełmka - miejscowości, przez które wiodły objazdy.
Z okazji otwarcia węzła "Niwa" Oświęcim odwiedził wojewoda małopolski Jerzy Adamik. Na miejscu obecni byli także m. in. dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Rapciak, wicestarosta oświęcimski Grzegorz Gołdynia, wiceprezydent Oświęcimia Barbara Bulicz, wójt gminy Oświęcim Andrzej Bibrzycki, przewodniczący oświęcimskiej Rady Miasta Włodzimierz Paluch, a także radni, przedstawiciele wykonawców i projektantów oraz mieszkańcy, którzy wyjątkowo licznie zjawili się w samo południe na miejscu uroczystości.
- Budowa tego wiaduktu, tych kilkuset metrów, trwała około 12 lat. W tym czasie przeszła wiele zmian; kilka województw, kilku wykonawców - mówił dyrektor Zbigniew Rapciak. - W ubiegłym roku zadanie przejęła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie droga krajowa będzie miała bezkolizyjny wjazd do Oświęcimia. Skończą się też utrudnienia, a czasami koszmar dla mieszkańców sąsiednich ulic.
Wojewoda Adamik, dziękując GDDKiA i wykonawcy, mówił, iż chciałby, aby wszystkie niedokończone inwestycje w Małopolsce znalazły taki finał, jak ta w Oświęcimiu.
Węzeł "Niwa" tworzą do niedawna jeszcze prowadzące donikąd dwa wiadukty nad torami kolejowymi w ciągu drogi krajowej nr 44 Gliwice - Kraków, połączone ze sobą oraz z rondem na Niwie i z ul. Śląską w Babicach. Jak informuje Magdalena Hacaga, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA, inwestycja obejmowała przebudowę odcinka ul. Śląskiej na długości 387 m, w tym budowę dojazdu do wiaduktu od strony ul. Śląskiej i połączenie go z drugim obiektem, budowę połączenia wiaduktu z rondem o długości 262 m oraz odnowienie nawierzchni na odcinku ul. Śląskiej w stronę Gliwic długości ponad 1,7 km. Na dojazdach do wiaduktu pojawiły się bariery ochronne, zaś na samych wiaduktach poręcze mostowe. Inwestorem był krakowski oddział GDDKiA. Zadanie kosztowało 4,5 mln zł.
W ramach inwestycji także w 7 domach przy ul. Śląskiej wymieniono okna na dźwiękoszczelne, a przed kilkoma dniami dodatkowo ustawiono ekran długości 24 m. Powstał też zbiornik retencyjny, który ma zapobiegać zalewaniu okolicznych terenów.
Otwarcie wiaduktu to nie tylko bezkolizyjne połączenie drogowe ze Śląskiem. Dla wielu mieszkańców, zwłaszcza Babic, przez które krętą i wąską drogą wiódł objazd samochodów osobowych oraz Chełmka, gdzie z kolei przez lata kierowany był ciężki ruch samochodowy, ukończenie inwestycji oznacza koniec trwającej kilkanaście już lat udręki. Jednak obecne rozwiązanie komunikacyjne, chociaż nieporównywalnie lepsze od dotychczasowej prowizorki, wobec natężenia ruchu już można uznać za niewystarczające. Na swoją kolej czeka następna inwestycja - obwodnica Oświęcimia.
Autor: WJ