Droga Współpracy Regionalnej
Treść
Dzięki budowie Drogi Współpracy Regionalnej mieszkańcy Oświęcimia będą mogli szybciej dotrzeć do Krakowa i na Śląsk. Plany zakładają, że pierwsze samochody będą nią mogły przejechać jednak dopiero w 2010 roku.
Póki co przygotowane zostało studium wykonalności z analizą efektywności ekonomicznej dla drogi od Bobrka do Jaworzna. Wynika z niego, że inwestycja jest uzasadniona funkcjonalnie i ekonomicznie. Nie zdegraduje dodatkowo środowiska, gdyż projektowana trasa prowadzić będzie przez tereny już wcześniej zdegradowane eksploatacją górniczą i przemysłową.
- Z inicjatywy samorządów: Powiatu Oświęcimskiego i miasta Oświęcim oraz Jaworzna, przy aprobacie marszałków województw małopolskiego i śląskiego, a także samorządów gmin Chełmek, Libiąż, podjęte zostały starania o uruchomienie węzła na drodze krajowej nr 4 w Jeleniu-Dąbiu. Starania te muszą być uzasadnione prognozą ruchu i przebudową tego węzła w taki sposób, aby były uwzględnione parametry techniczne przewidziane dla autostrad płatnych. Zgoda na uruchomienie węzła warunkuje podjęcie prac projektowych dla II etapu DWR - mówi Halina Tatrocka, naczelnik Wydziału Inwestycji Miejskich UM w Oświęcimiu.
Studium wykonane zostało na zlecenie Województwa Małopolskiego przy znacznym udziale w kosztach miasta Jaworzna oraz powiatu oświęcimskiego i miasta Oświęcim.
Planowana droga przyczyni się do znacznego skrócenia czasu przejazdu pomiędzy Oświęcimiem a Jaworznem do około 15 minut. Dla mieszkańców Oświęcimia oznacza to szybszą komunikację w kierunku Śląska i Krakowa. Łączna długość nowej drogi do węzła w Jeleniu to 9,8 km. Koszt przygotowania inwestycji i jej budowy oszacowano w studium na 93,7 mln zł - wariant podstawowy i 109,7 mln zł - wariant dostosowania węzła w Jeleniu do poboru opłat.
Budowa DWR podzielona została na II etapy. I etap obejmuje odcinek od skrzyżowania ul. Chemików z ul. Fabryczną w Oświęcimiu (droga krajowa nr 44) do drogi wojewódzkiej nr 933 w Bobrku. Dla tego etapu jest już opracowana koncepcja programowa na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie przy udziale finansowym Województwa Małopolskiego, miasta Oświęcim i Powiatu Oświęcimskiego.
Przeprowadzone analizy wykazały, że nową drogą w 2010 roku będzie przejeżdżało 27 tys. pojazdów na dobę.
Autor: WJ
Tagi: obwodnica